Czy współczesna nawet mała firma, zatrudniająca tylko kilku pracowników, może dziś funkcjonować bez wsparcia w zakresie bhp lub ppoż.?
Większość przedsiębiorców samodzielnie nie prowadzi dla siebie księgowości, tylko powierza te zadania albo pracownikom, albo zewnętrznym księgowym. Mnogość i zawiłość przepisów podatkowych czy innych powoduje, że wolimy te zagadnienia powierzyć wyspecjalizowanym firmom czy osobom.
Przepisy w tym zakresie dają możliwość po spełnieniu kilku warunków, żeby pracodawcy mniejszych firm sami u siebie zajmowali się sprawami bhp.
Z doświadczenia jednak widzę, że mało który przedsiębiorca sam zajmuje się bhp, ppoż., księgowością, podatkami czy szeregiem innych biurokratycznych obowiązków nakładanych na firmy przez państwo.
Polska zresztą od lat jest w czołówce krajów z największą liczbą biurokratycznych obowiązków nakładanych na pracodawców.
Przedsiębiorca powinien skupić się na rozwoju swojej firmy, obsłudze klientów i sprzedaży towarów czy usług.
Gdy startujemy z biznesem intuicyjnie wiemy – informują nas też o tym media – że należy płacić podatki i składki na ZUS. Dlatego obowiązkowo zaczynamy działalność od poszukiwania „dobrej księgowej”, która ma nas odciążyć od żmudnej „papierkowej” pracy z fakturami, rachunkami, podatkami i składkami.
O wiele rzadziej pierwsze kroki na biznesowej drodze kierujemy w stronę specjalisty ds. bhp.
Nie jest to temat tak powszechnie znany i często nawet na starcie biznesu nie wiemy o większości obowiązków, które w działce bhp nakłada na nas kodeks pracy lub inne przepisy.
Owszem, światła księgowa czasem wspomni, że istnieje obowiązek szkoleń bhp i nawet nakieruje na odpowiednią osobę. Ale na szkoleniach bhp tak naprawdę dopiero zaczyna się cała „zabawa” w zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w naszej firmie.
Kończąc ten już przydługi wstęp chciałbym podkreślić, że jeśli jesteś właścicielem jakiejkolwiek firmy, która zatrudnia choćby jednego pracownika to zaraz po ogarnięciu księgowej poważnie pomyśl o konsultacji ze specjalistą ds. bhp.
Źle poprowadzona księgowość może przysporzyć Ci wiele kłopotów. Ale brak spełnienia podstawowych wymagań w zakresie bhp i ppoż. może doprowadzić do ciężkiego wypadku, a nawet śmierci Twojego pracownika.
Wracam teraz do tytułowego pytania.
Jeśli skonsultujemy się z behapowcem na początkowym etapie naszego biznesu dowiemy się jakie mamy obowiązki. Dowiemy się jaką dokumentację musimy prowadzić. Oczywiście dużo zależy od branży i skali naszego działania. Wymagania mogą być różne. Zawsze lepiej mieć świadomość swoich obowiązków. Będziemy mogli wtedy zaplanować pewne działania z wyprzedzeniem i nic nas nie zaskoczy. Jeśli dopiero planujesz rozpocząć jakąś działalność szczerze zalecam skontaktować się z odpowiednim człowiekiem. Tym bardziej, że czasem taka wstępna konsultacja może nas nic nie kosztować. Za to dostarczyć może nam dużo praktycznej wiedzy, której nie uczą na kursach z „prowadzenia biznesu”.
Współpraca z behapowcem pomoże nam w razie nieszczęścia w firmie. Sporządzenie dokumentacji powypadkowej wymaga specjalistycznej wiedzy. Specjalista profesjonalnie poprowadzi sprawę, wysłucha poszkodowanego, zbierze informacje od świadków i zbada okoliczności zdarzenia. Określi też przyczyny wypadku i zaproponuje środki profilaktyczne, które zminimalizują możliwość wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości.
Jeśli w firmie masz wiele maszyn i urządzeń specjalista ds. bhp przyda się w określeniu procedury dopuszczenia maszyn do pracy. Określi zakres dokumentacji niezbędnej do bezpiecznej pracy. Doświadczony ekspert będzie potrafił także skontrolować maszyny w celu stwierdzenia spełnienia wymagań bhp, w szczególności tych związanych z urządzeniami zabezpieczającymi przed urazami.
Niezbędnym aspektem, za który jesteś odpowiedzialny jako pracodawca lub kierownik, jest też wydawanie instrukcji bhp. W tym temacie również możesz liczyć na pomoc behapowca, który może sprawdzić poprawność instrukcji i skonsultować jej treść. W zakres pracy może też wejść pisanie instrukcji bhp oraz wdrożenie jej w firmie, łącznie z zapoznaniem pracowników z jej treścią.
Niezbędnym w każdej firmie jest posiadanie dokumentacji związanej z identyfikacją zagrożeń na każdym stanowisku w firmie. I tu znowu sprawę można powierzyć ekspertowi ds. bhp. Proces jest dość skomplikowany. Trzeba zidentyfikować zagrożenia, stanowiska pracy, ocenić ryzyko i określić środki ochronne minimalizujące te ryzyka. Całość należy zebrać w odpowiedniej dokumentacji, z którą trzeba później zapoznać wszystkich pracowników. Później całość dokumentacji podlega ciągłej weryfikacji i aktualizacji. Wszystkimi tymi elementami może zarządzać właściwy specjalista.
Jeśli w naszej firmie posiadamy maszyny emitujące hałas lub procesy pracy, przy których emitowane są pyły lub opary, naszym obowiązkiem będzie okresowe wykonywanie pomiarów tych czynników. Behapowiec powinien zająć się tym tematem kompleksowo od wytypowania czynników do badania, wybór laboratorium pomiarowego, prowadzeniu dokumentacji z pomiarów, kończąc na odpowiedniej komunikacji wyników pomiarów pracownikom.
Żeby podczas codziennej pracy nic nas w firmie nie zaskoczyło warto na bieżąco monitorować stan bhp. Oczywiście nadzór nad bezpieczną pracą pracowników bezpośrednio pełnią przełożeni. Nie zawsze jednak zwracają oni uwagę na naruszenia zasad i przepisów bhp przez podwładnych. W tym przypadku behapowiec wykonując kontrolę bhp może na bieżąco wskazywać na nieprawidłowości i niedociągnięcia w codziennej pracy firmy.
Współpraca ze specjalistą ds. bhp może się też okazać bezcenna w kontekście kontroli w firmie przez Państwową Inspekcje Pracy lub Państwową Inspekcję Sanitarną. Specjalista może reprezentować interes pracodawcy przed tymi organami. A jeśli już dojdzie do wykrycia nieprawidłowości specjalista pomoże w realizacji nakazu lub wystąpienia organu kontrolnego. A jeśli kontrolujący inspektor nie ma racji, to specjalista ds. bhp pomoże w wyjaśnieniu tych kontrowersyjnych kwestii.
Mimo, że piszę o tym pod koniec artykułu nie można zapomnieć, że behapowiec odgrywa też kluczową rolę przy przyjęciu każdego nowego pracownika do pracy. Prowadzi szkolenie wstępne-ogólne w zakresie bhp bez którego pracodawca nie może dopuścić nikogo do wykonywania swoich obowiązków zawodowych.
Nie sposób wymienić tu wszystkich zagadnień, którymi zajmuję się behapowiec w firmie. Poza opisanymi wyżej aspektami specjalista prowadzi szereg innej dokumentacji związanej z bhp lub ppoż. Nie jest moim celem opisywanie tu całego zakresu działania behapowca w firmie. Chcę raczej zwrócić uwagę na rolę jaką pełni taki specjalista w firmach. Rola ta często jest niedoceniana, a behapowiec czasem jest traktowany jako przysłowiowe „piąte koło u wozu”. Nie chcę też tu wylewać swoich żali.
Chcę zwrócić uwagę na to, że nawet jeśli na co dzień prowadząc firmę lub nadzorując podległych pracowników nie współpracujesz z behapowcem to i tak warto zapisać sobie w notesie lub telefonie kontakt do mnie. Może przyjść kiedyś moment, że ten kontakt stanie się potrzebny.
Pozdrawiam i życzę pracy bez wypadków!